Ensin pitää antaa, jotta voi saada

By Jussi Torikka

Thermos,

Back in the days vanhan koulukunnan myyntigurut ja valmentajat puhuivat jo ajatuksesta “ensin pitää antaa, jotta voi saada”. Kun me kyhättiin meidän pienen pientä toimistoa pystyyn niin yhtenä lankana koko tekemisen ja tuottamisen suhteen oli juurikin tuo tapa ajatella. Räätälöidään palvelut, räätälöidään laskutus, räätälöidään projektinhallinta, räätälöidään tavoitteet yms and the list goes on. Nyt kun ajat koettelevat yrityksiä ja kotitalouksia täällä Suomi mamman betoniviidakoissa ja laakeiden peltoalueiden välittömissä läheisyyksissä huomaan, että tämän varjolla tai tuloksena vasta nyt aletaan tarjoamaan kädenojennusta “ilmaisten” konsultaatioiden ja muiden palvelujen suhteen. Osa varmasti on tehty aidosta halusta auttaa eikä pohdintani tarkoitus olekaan dumata näitä vaan jakaa hieman ajatuksia siitä josko joku muukin tätä samaa on pohtinut?

Rajun prosessit jokaisen asiakkaan kohdalla lähtevät tilanneanalyysistä ja tutkimuksesta, joka tapahtuu ennen sopimuksen tekoa. Tämä perinpohjainen kartoitus ei sido eikä paineista asiakasta sitoutumaan Rajuun, mutta monesti avaa asioita, joita ei välttämättä ole tullut edes miettineeksi. Toiminnot tottakai tähtäävät siihen, että asiakkaan kanssa voidaan yhteinen matka aloittaa sopimuksen muodossa. Oma statementtini kuuluukin näin “Ilman koronaakin yrityksen pitäisi olla läpinäkyvä, kun tarjoat jotain “veloituksetonta” palvelua niin avaa miksi sitä tarjoat ja mikä sen konkreettinen hyöty tässä ja tulevaisuuden tilanteessa on”. Älä piilomyy tai aliarvioi asiakkaan kykyä tehdä päätöksiä, kyllä he kertovat sinulle, oletko oikea kumppani heille taittamaan yhteistä matkaa kohti auringonlaskua.

Tsemppiä kaikille tähän hetkeen ja tulevaan.

Muistakaa, että markkinointi on sijoitus tulevaisuuteen.

Terveisin asiantuntijaorganisaation siivooja ja toimari samoissa verkkareissa.