Facebook-mainonta muutoksen pyörteissä

Facebook-mainonnan tehokkuuden varmistaminen jatkossa vaatii toimenpiteitä

Facebook-mainonta on ollut alkuvuoden 2021 muutoksen pyörteissä, kun Applen uusin käyttöjärjestelmäpäivitys on tuonut mukanaan uusia haasteita somemarkkinointiin. Hiljattain julkaistu iOS 14 -päivitys vaikuttaa erityisesti Facebook-mainosten datan ja tulosten luotettavuuteen. Digitoimisto Raju Oy:ssä muutoksiin on valmistauduttu jo ajoissa ja asiakkaiden mainostilit on laitettu kuntoon muutosten varalta.

Apple on tehnyt iOS 14 -käyttöjärjestelmään muutoksia voidakseen suojella käyttäjiensä yksityisyyttä paremmin. Kyseisillä muutoksilla tulee todennäköisesti olemaan laaja-alaiset vaikutukset Facebook-mainontaan. Facebookin mukaan nyt kun iOS 14 -käyttäjät voivat itse päättää sallivatko he tietojen keräämisen ja jakamisen, mainonnan optimointi on rajallista ja datan luotettavuus kyseenalaista.

Applen iOS 14 -päivityksen myötä Facebook ei saa enää varmaa tietoa Applen käyttäjistä, jolloin data ei ole yhtä käyttökelpoista kuin ennen. Tästä syystä on mahdotonta tietää ovatko Applen käyttäjät mukana tuloksissa vai ei. Tällä on suuri merkitys tulosten luotettavuuteen ja sen kautta myös koko Facebook-mainonnan tehokkuuteen.

Facebook on reagoinut Applen päivitykseen tekemällä muutoksia mainonnan työkaluihin, jotta mainonnan tehokkuus voidaan varmistaa jatkossakin. Tämä kuitenkin vaatii toimenpiteitä myös mainostilin omistajalta. Facebook ilmoittaa, että mainostilin omistajan on mahdollista varautua Applen päivitykseen toimimalla ohjeiden mukaisesti. Näin kampanjoiden näkyvyys ja vaikuttavuuden mittaaminen voidaan varmistaa myös jatkossa.

Rajun asiakkaat voivat olla huoletta

Joillekin yrityksille Applen ja Facebookin muutokset voivat tulla yllätyksenä, mutta Rajun asiakasyritykset voivat jatkaa luottavaisin mielin toimintaansa tietäen, että heidän Facebook-mainontansa on edelleen ajan tasalla ja asiantuntevissa käsissä. Raju on kevään aikana valmistautunut Applen iOS 14 -päivitykseen sekä sen vaikutukseen Facebook-mainonnassa. Asiakkaiden mainostilit on tarkistettu ja niihin on tehty tarvittavat muutokset.

Rajulle on tärkeää reagoida nopeasti vastaavanlaisiin tilanteisiin. Mikäli muutoksia ei tehdä ajoissa voi seurauksena olla hyvinkin iso notkahdus mm. mainonnan tehokkuudessa. Jatkuvasti muuttuvalla digimarkkinoinnin alalla aallonharjalla pysyminen ja lyhyt vasteaika muutoksiin ovatkin Rajussa korkealle arvostettuja ominaisuuksia.

Marko Santala | Teknologiapäällikkö

Marko vastaa Rajulla digitaalisen markkinoinnin kehittämisestä ja tuottamisesta. Tuloshakuista markkinointia hän on tehnyt vuosituhannen alkuhämäristä alkaen. Vahvuudet löytyvät kokonaisuuksien hahmottamisessa ja datan hyödyntämisessä markkinoinnin tukena.